تجارت بین الملل در هیچ دوره ای به اندازه ی زمان حاضر هیجان انگیز نبوده است

فرصتهای صادرات و واردات با سرعت شگفت انگیزی در حال رشد هستند و در پی این فرصت ها، رقابت نیز آغاز می شود. عوامل بسیاری در این رشد دخیل اند، از جمله: تأسیس سازمان تجارت جهانی؛ اجرای توافقات تجاری، مانند پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی و پیمان تجارت آزاد جمهوری دومینیکن – آمریکای مرکزی – ایالات متحده، یکپارچگی اقتصادی اروپا؛ رشد روزافزون بازارهای نوظهور مانند هند، چین، ترکیه و…. ما در دوران هیجان انگیزی زندگی می کنیم. در گذشته، فرصت های موجود برای تجارت های کوچک صرفا به مرزهای کشورها محدود می شد و تجارت های بین المللی در انحصار شرکت های بزرگ چندملیتی بود. امروزه، بازار جهانی نه تنها برای شرکتهای چندملیتی، بلکه برای شرکت های کوچک نوپا نیز فرصت هایی را پدید آورده است

اینترنت، پیشرفت های ارزان قیمت در فناوری و افزایش دسترسی به اطلاعات، همگی باعث شده تا شرکتها (بزرگ یا کوچک) بتوانند وارد عرصدی تجارت بین المللی شوند. در این مقاله، دنیای شگفت انگیز و هیجان آور واردات و صادرات را به شما معرفی می کنیم و با رویه های مختلف تجارت بین الملل و همچنین عوامل محیطی آشنا می شوید که بر تجارت با سایر کشورها اثر می گذارد و آن را به امری متفاوت تبدیل می کند.

تعریف تجارت مبتنی بر واردات و صادرات

اکثر شرکت ها فعالیت در زمینه ی تجارت بین الملل را با واردات یا صادرات آغاز می کنند. صادرات یعنی ارسال کالا به خارج از کشور به قصد فروش آنها در کشوری دیگر. واردات یعنی آوردن کالا از کشوری دیگر به قصد فروش در داخل کشور.

هر دوی این روش ها نیازمند حداقل سرمایه گذاری است و اساسا ریسک بالایی ندارند. آنها برای افراد و شرکت ها این امکان را فراهم می آورند تا برخلاف راه اندازی یک فروشگاه در خارج از کشور، بدون نیاز به منابع مالی هنگفت وارد تجارت بین المللی شوند. در این بخش روش های اصلی واردات و صادرات شرح داده می شود.

صادرات: آیا چیزی را که دارم، می خواهید؟ صادرات دو روش اصلی دارد:

صادرات مستقیم: فعالیتی تجاری است که بین یک صادر کننده و یک واردکننده و بدون دخالت شخص ثالث انجام میشود. این روش برای کسب و کارهایی مناسب است که دایرند و به دنبال راه هایی برای توسعه ی فعالیتهایشان هستند. صادرات غیرمستقیم: از صادرات مستقیم آسان تر است. این روش شامل صادرات کالا از طریق چندین واسطه در کشور سازنده است. صادرات غیر مستقیم به تخصص و هزینه ی بسیار، نیاز ندارد و بیشتر شرکت های تازه وارد در عرصه ی صادرات از این روش استفاده می کنند. پس از آنکه در تجارت بین المللی تجربه کسب کردید، شاید بخواهید رویکردتان را از صادرات غیرمستقیم به صادرات مستقیم تغییر دهید. در روش اخیر، بر فروش و توزیع کالایتان کنترل بیشتری خواهید داشت.

انواع صادرات غیر مستقیم

صادرات غیر مستقیم ممکن است شامل استفاده از یک شرکت مدیریت صادرات با چیزی به نام صادرات اتکایی باشد که هر دو را در ادامه توضیح داده ام. صادرات اختصاصی: شرکت های مدیریت صادرات، شرکتی خصوصی است که در یک کشور تأسیس می شود و به عنوان بخش صادرات چندین تولید کننده فعالیت دارد. این شرکتها به نمایندگی از مشتریان شان به سفارش گیری و انجام معاملات صادراتی اقدام می کنند. شرکتهای مدیریت صادرات معمولا مالکیت کالا را در اختیار می گیرند و همه ی ریسک های مرتبط با تجارت در سایر کشورها را می پذیرند. تا زمانی که در امر صادرات تازه کار محسوب می شوید یا توزیع کننده یا کارگزاری در خارج از کشور ندارید، بهره گیری از یک شرکت مدیریت صادرات مفید خواهد بود

کارآفرینانی که به تولید علاقه ندارند، می توانند با تأسیس یک شرکت مدیریت صادرات، وارد عرصدی صادرات شوند. شرکت مدیریت صادرات معمولا به شکل تخصصی، در زمینهای گروهی از محصولات فعالیت می کند. اگر شبکه ی ارتباطات فردی در خارج از کشور یا اطلاعاتی کلی از تولید دارید و به آغاز تجارت صادراتی علاقه مند هستید، به تولید کنندگانی که بخش صادرات فعال ندارند، مراجعه کرده و خدمات خود را معرفی کنید. زمانی که در یک شرکت صنایع بهداشتی کار می کردم و کالاها را به صورت بین المللی میفروختم، مشتریان را در کشورهای مختلف شناختم. با داشتن این اطلاعات تصمیم گرفتم یک شرکت مدیریت صادرات تأسیس کنم. پس با تولید کنندگان محلی محصولات بهداشتی که صادرات فعالی نداشتند، ولی محصولاتشان برای مشتریانم جذاب بود، تماس گرفتم. خدماتم را به این تولیدکنندگان معرفی کردم و متوجه شدم آنها نیز به ایجاد بازاری جدید برای محصولاتشان علاقه مندند؛ ولی چون نمی خواهند با مسائل صادراتی (مانند پرداخت، تهیه ی استاد، حمل و…) سرو کار داشته باشند، از این کار اجتناب می کنند. شرکت من می توانست این کار را برایشان انجام دهد.

صادرات اتکایی: صادرات کالایتان را به یک تولید کننده ی دیگر بسپارید صادرات اتکایی، عملیات توزیع کالا در خارج از کشور است؛ به این ترتیب محصولات شما و تولید کننده ای دیگر با هم فروخته می شود. شرکتهایی که محصولاتشان مرتبط یا مکمل است، ولی رقیب یکدیگر نیستند، از این روش برای عرضه ی تولیداتشان استفاده می کنند. فرض کنید صاحب شرکت تولید کنندهی برس مو هستید. هنوز صادرات را آغاز نکرده اید؛| ولی قصد دارید برس هایتان را در ایتالیا بفروشید، فقط نمی خواهید هیچ ریسک یا دردسری داشته باشید. در آن سوی شهر، یک شرکت تولید کننده ی شامپو وجود دارد؛ تولید کننده و صادر کننده ی خوش نام یک سری از محصولات شامپو که در حال حاضر همه ی محصولات خط تولیدش را در بازار ایتالیا می فروشد. در رویکرد صادرات اتکایی، شما به این شرکت تولید کننده ی شامپو مراجعه و پیشنهاد می کنید ارائه و فروش برس موهای تولیدی شما را در ایتالیا بر عهده بگیرد. چرا شرکت تولید شامپو به چنین معامله ای علاقه دارد؟

زیرا به این ترتیب شرکت تولیدی شامپو می تواند مجموعه ی کامل تری از محصولات را بدون – یا با کمترین – سرمایه گذاری اضافه، به توزیع کنندگانش ارائه کند. شرکت تولید کننده ی شامپو از خرید برس مو و فروش آنها با قیمتی گران تر یا دریافت حق الزحمه ی فروش از شما، منتفع خواهد شد.

 

0 ردود

اترك رداً

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *