اینکوترمز

مقررات و شرایط تجارت بین المللی

گواهی مبدا

گواهی ای بین المللی که توسط اتاق بازرگانی بین الملل ارائه شده و کشور صادرکننده کالا آن را صادرمی کند. اطلاعاتی نظیر مشخصات صادرکننده (فروشنده)، واردکننده (خریدار)، مشخصات کالا نظیر وزن، نوع و تعداد کالا در آن درج می شود.

پروفرما یا همان پیش فاکتور

سندی که که حاوی اطلاعات خریدار، فروشنده و کالای مورد نظر می باشد و فروشنده باید آن را برای خریدار ارسال نماید.

گواهی بازرسی کالا

این گواهی توسط شرکتی که مورد تاًیید خریدار می باشد صادر می گردد. معمولا خریدار به دلیل عدم حضور در مبدا از این نوع شرکت ها کمک می گیرد. وظیفه ی این شرکت ها اینست که کالای موردنظر را از نظر تعداد ،کیفیت و همه ی جوانب مورد بازرسی قرار دهند.

اظهارنامه کالا

برگه ای که واردکننده کالا برای ترخیص کالا به آن نیاز دارد و باید مشخصات کالا و روش گمرکی که باید درباره ی کالا انجام شود را در این اظهار نامه بیان کند.

مانیفست

مانیفست به فهرست کل کالاهایی که توسط یک وسیله نقلیه حمل شده، گفته می شود. این فهرست شامل مشخصات فرستنده، گیرنده و توضیحاتی در رابطه با کالا نوشته می شود. تمامی موارد مثل تعداد، نوع بسته ها و… باید به طور کامل در آن نوشته شود

در واقع این فهرست خلاصه ای از همه ی بارنامه های محمولات یه وسیله نقلیه می باشد. حمل کننده باید این گزارش را در اختیار گمرک قرار داده تا گمرک در جریان کامل کالا قرار گیرد.

در بسیاری از کشورهای از مانیفست به جای اظهارنامه هم استفاده می شود.

طبق مانیفست، کالای بارگیری شده عیننا بدون هیچ اضافه شدن یا کم شدنی در طول مسیر، به مقصد می رسد.

کابوتاژ

به معنای حمل کالا از یک نقطه از کشور به نقطه ی دیگر آن به واسطه ی راه کشور همسایه.

سود بازرگانی

علاوه بر حقوق گمرکی مبلغی تحت عنوان سود بازرگانی، از برخی از کالاهای وارداتی دریافت می شود که به آن سود بازرگانی می گویند. علت تمایز این مبلغ با حقوق گمرکی فقط به این دلیل است که دولت هرگاه صلاح بداند آن را تغییر دهد. در حالیکه اگر همه ی این وجوه در قالب حقوق گمرکی دریافت می شد طبق قانون برای هرگونه تغییر در آن باید زیر نظر مجلس انجام می شد که بسیار زمان گیر بود.

0 ردود

اترك رداً

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *